Chat alert
American Express lanserer nye SAS Amex-kort i November!
De nye SAS Amex-kortene har en rekke fordeler og bonuskomponenter.

Ofte stilte spørsmål

Hvorfor slutter DNB som distributør for Amex?

Amex har besluttet å distribuere kortene selv i stedet for gjennom samarbeidspartnere som DNB. Vi har hatt et veldig godt samarbeid og vil i fellesskap gjøre vårt for at overgangen til American Express blir så smidig som mulig for kundene.

Jeg har vært American Express-medlem siden 99, får jeg beholde min ''Member Since'' på det nye kortet?

Ja, det får du. Dette skjer automatisk.

Jeg ønsker å ha mulighet for kreditt videre

Hvis du har behov for kreditt, ta kontakt med kundeservice i DNB for å finne løsninger på dette.

Jeg har et MasterCard med Eurobonus opptjening fra DNB, vil det avsluttes også?

Samarbeidet mellom SAS og DNB er ikke berørt av dette.

Jeg har nylig betalt min årlige medlemsavgift til DNB. Hva skjer med den delen av årsavgiften jeg ikke får benyttet når kortet slutter å fungere?

Eventuell forhåndsbetalt medlemsavgift for ditt eksisterende kort vil bli tilbakebetalt fra tidspunktet kortet blir avsluttet.

Må jeg innbetale hele fakturabeløpet i januar?

Nei, du må ikke nedbetale hele gjelden i januar. Du kan velge å betale hele fakturaen eller nedbetale gjelden slik det passer deg. Du har ingen tidsbegrensninger på dette. Du vil få en egen regning fra DNB på dette inntil lånet er nedbetalt.

Kan jeg flytte over min utestående saldo fra DNB til Amex og betale ned saldo på min nye American Express konto?

Nei. Siden det nye kortet er et betalingskort med full innfrielse av saldo hver måned,  er det ikke mulig å overføre saldoen til American Express. Din utestående saldo hos DNB blir satt til nedbetaling i henhold til vilkårene for ditt kort. Les vilkårene for ditt kort her. 

Får jeg beholde samme forfallsdato som før?

Nei, du vil bli tildelt en tilfeldig fakturadato og du har 14 dagers betalingsfrist. Hvis du vil endre fakturadato kan du ta kontakt med kundeservice hos American Express etter at du mottatt det nye kortet ditt.

Du kan velge mellom følgende fakturadatoer hver måned: 
- 3, 5, 7, 10, 13, 15, 19, 24, 26 og 28.

Straks du har aktivert kortet ditt og etablert kontoen, kan du se hvilken dato din faktura vil utstedes under «Neste fakturadato». Fakturaen forfaller 14 dager etter fakturadatoen.


Må jeg betale dobbel medlemsavgift hvis jeg velger å beholde både mitt DNB Amex-kort og mitt nye American Express-kort?

Nei, du blir ikke belastet dobbel medlemsavgift. De tre første månedene med det nye SAS Amex-kortet ditt betaler du ingen medlemsavgift. 


Vil det være samme betalingsfrist for fakturaen som før?

Du vil fortsatt ha inntil 45 dagers rentefri kreditt og du har 14 dagers betalingsfrist på fakturaen. Så lenge du betaler fakturaen i tide, blir ingen renter belastet siden det alltid er hele beløpet som betales.

Er det samme KID-nummer og bankkontonummer for de nye fakturaene?

Nei, det vil bli ny inbetalingsinformasjon for det nye kortet. Den nye informasjonen finner du på din faktura når du mottar den.  Det nye innbetalings kontonummer er  1506.03.21334 og KID-nummeret blir det samme som ditt nye kortnummer.

Må jeg opprette ytterligere en ny e-faktura avtale, eller overføres den automatisk?

Du må opprette en ny e-fakturaavtale hvis du ønsker å fortsette med e-faktura. Når du mottar ditt nye kort vil du automatisk få din faktura i PDF til din konto online. Etablering av ny  e-faktura gjør du på  vanlig måte i din nettbank. 

Jeg har nesten oppnådd min Companion Ticket, kan jeg flytte over saldoen til det nye kortet?

Nei, det er ikke mulig å overføre saldoen fra din nåværende konto via DNB til din nye utstedte konto fra American Express. Du kan fortsette å bruke ditt DNB-kort i hele 2018 for å ha mulighet å nå din Companion Ticket. Alt forbruk du har på ditt nye SAS Amex-kort i 2018 medregnes på forbruket i 2019.

Jeg har nettopp nådd min Companion Ticket, hva skjer med den?

Du vil beholde denne. Companion Ticket som er opptjent i 2018 er gyldig frem til 15.01.2020. Companion Ticket som er opptjent i 2017 må bookes innen 15.1.2019.

Vil EuroBonus poengene overføres fra min nåværende konto?

Du beholder alle opptjente SAS EuroBonus-poeng som allerede er overført til din SAS EuroBonus-konto. Poeng du opptjener på ditt SAS Amex-kort i DNB til og med 31.12.2018 vil bli overført til din SAS EuroBonus-konto. Ditt nye kort vil være koblet til samme SAS EuroBonus-konto, så du vil fortsette å opptjene poeng til samme konto etter overgangen til nytt kort.

Får jeg alle mine EuroBonus poeng fra mitt gamle SAS Amex-kort overført till det nye kortet?

Så lenge det kommer transaksjoner til og med 31.12.2018 vil du få dine Eurobonus-poeng overført som normalt fra DNB til SAS EuroBonus. Poeng opptjent i desember blir overført SAS i forbindelse med din faktura fra oss i januar. De EuroBonus-poengene du opptjener med ditt nye kort overføres på samme måte til din nåværende SAS EuroBonus-konto.

Kan jeg få overført den omsetningen jeg kommer til å ha på mitt nye SAS Amex-kort til et annet SAS Amex-kort, om jeg velger å bytte?

Nei, den omsetningen du har på ditt nye SAS Amex-kort kan ikke flyttes over til et annet kort. Dersom du ønsker å bytte til et annet kort enn det du mottar, bør du gjøre dette raskest mulig etter du har mottatt det nye kortet. 

Jeg har et SAS Classic idag, hvilket kort får jeg og hva er forskjellen?

Du som har hatt et SAS Amex Classic via DNB får et nytt SAS Amex Classic. Det vil gi deg samme poengopptjening som du har i dag: 10 ekstrapoeng / 100 kr. Kravene for å få et Companion Ticket er de samme: Bruk 100 000 kr innenfor et kalenderår og få 50% poengrabatt på bonusreise med SAS Beste Pris i Europa. Les mer om nye SAS Amex Classic her.

Nye SAS Amex Classic har ingen medlemsavgift og inkluderer ikke reiseforsikring. Hvis du ønsker reiseforsikring inkludert i kortet ditt og vil ha flere fordeler og poeng, kan du oppgradere til SAS Amex Premium. Dette gjør du enkelt ved å ta kontakt med kundeservice etter at du mottatt det nye kortet ditt. 

Les mer om nye SAS Amex-kortene her.

Jeg har et SAS Premium idag, hvilket kort får jeg og hva er forskjellen?

Du som har hatt et SAS Premium via DNB vil få det nye SAS Amex Premium-kortet. Det vil gi deg samme poengopptjening som idag: 15 Ekstrapoeng / 100 kr. 

Det kreves litt mer for å nå din Companion Ticket, 150 000 kr/kalenderår istedet for 100 000 kr. Companion Ticket kan du bruke til bonusreiser hos SAS Beste Pris og Star Alliance over hele verden. Medlemsavgiften reduseres og erstattes med en månedelig avgift på 85 kr.

Under 2019 planlegger vi også å gjøre det mulig å knytte ekstakort til kontoen uten at medlemsavgiften øker. Det kan gjøre det enklere å oppnå en Companion Ticket. 

Les mer om nye SAS Amex Premium her.

Jeg har et SAS Platinum idag, hvilket kort får jeg og hva er forskjellen?

Du som har hatt et SAS Platinum via DNB får det nye SAS Amex Premium-kortet. Det vil si at du får lavere medlemsavgift,  85 kr/måned. Du vil kunne opptjene Companion Ticket som kan brukes til bonusreiser hos SAS Beste Pris og Star Alliance over hele verden. Det krever en omsetning  på 150 000 kr/kalenderår. Poengopptjeningen endres til 15 Ekstrapoeng / 100 kr. Nye SAS Amex Premium har ikke tilgang til Priority Pass eller Stop Service+. Les mer om nye SAS Amex Premium her

Hvis du vet at du bruker kortet mye og ønsker å ha muligheten til å opptjene to Companion Tickets / kalenderår, ha en høyere poengopptjening og få statuspoeng som påvirker ditt statusnivå hos EuroBonus, kan du oppgradere kortet ditt til SAS Amex Elite. Dette gjør du ved å ringe til kundeservice når du har mottatt ditt nye kort, så hjelper vi deg. Har du begynt å bruke ditt nye SAS Platinum Amex-kort vil ikke omsetningen flyttes over til SAS Amex Elite.

SAS Amex Elite koster 335 kr/måned. Poengopptjeningen på SAS Amex Elite er 20 Ekstrapoeng / 100 kr. Du har muligheten å opptjene to Companion Tickets hvis du omsetter for 300 000 kr/kalenderår. Fra mars 2019 vil det være mulig å legge til et ekstrakort uten at det påvirker medlemsavgiften. Det kan gjøre det lettere å opptjene Companion Ticket.  I tillegg får du 20 000 EuroBonus statuspoeng som påvirker ditt medlemsnivå hos EuroBonus, og sikrer deg EuroBonus Sølv, eller hjelper deg å beholde et høyere medlemsnivå. Les mer om nye SAS Amex Elite her


Jeg har bestilt en reise og betalt med mitt Amex-kort fra DNB, men jeg skal ikke reise før etter at mitt kort sluttet å fungere. Gjelder fortsatt forsikringen?

Reisen dekkes av den forsikringen som er inkludert i det SAS Amex-kortet du betaler med. For eventuelle skader må DNB Forsikring kontaktes i 2019.

For reiseforsikringen er skader på reiser inntil 1.6.19 dekket. 
For CDW dekker forsikringen dekkes leiebilkontrakter frem til og med 31.3.2019. 
For kjøp og prisforsikringen dekker kun kjøp foretatt i 2018.
For eventuelle skader må Crawford kontaktes.

Jeg har betalt en reise i 2019 med mitt gamle SASAX-kort, har jeg fortsatt reiseforsikring?

Reisen dekkes av den forsikringen som er inkludert i det SAS Amex-kortet du betaler med. For eventuelle skader må DNB Forsikring kontaktes i 2019.

For reiseforsikringen er skader på reiser inntil 1.6.19 dekket. 
For CDW dekker forsikringen dekkes leiebilkontrakter frem til og med 31.3.2019. 
For kjøp og prisforsikringen dekker kun kjøp foretatt i 2018.
For eventuelle skader må Crawford kontaktes.



Jeg har leid en bil i 2019, har jeg fortsatt CDW forsikring?

Reisen dekkes av den forsikringen som er inkludert i det SAS Amex-kortet du betaler med. For eventuelle skader må DNB Forsikring kontaktes i 2019.

For reiseforsikringen er skader på reiser inntil 1.6.19 dekket. 
For CDW dekker forsikringen dekkes leiebilkontrakter frem til og med 31.3.2019. 
For kjøp og prisforsikringen dekker kun kjøp foretatt i 2018.
For eventuelle skader må Crawford kontaktes.



Jeg har et SAS Amex-kort idag - må jeg søke om nytt kort?

Nei, du som har et SAS Amex-kort i dag utstedt av DNB vil i god tid før det gamle kortet slutter å fungere, få et nytt kort. Det nye kortet er utstedt av American Express og vil bli sendt til deg i løpet av november - desember 2018.
* Du som har et SAS Amex Classic vil få det nye SAS Amex Classic
* Du som har et SAS Amex Premium eller SAS Amex Platinum vil få nye SAS Amex Premium.

Vi lanserer også SAS Amex Elite, som har enda bedre fordeler og forsikringer. Les mer om dette her. Når du har mottatt kortet ditt er det mulig å bytte til et av de andre kortene, men da må du ringe til American Express Kundeservice.


Hva gjør jeg hvis jeg ikke vil motta et nytt kort?

Hvis du ikke vil ha et nytt kort fra American Express må du gi beskjed om dette via telefon 23 02 10 48 innen 31.10.2018.

 

Hvor lenge kan jeg bruke mitt nåværende SAS Amex-kort fra DNB?

Du kan bruke ditt SAS Amex-kortet fra DNB til og med 31.12.2018. 
Kortet vil avsluttes i begynnelsen av februar 2019.  For å sikre at EuroBonus-poeng opptjent i desember 2018 og eventuell opptjent Companion ticket overføres til SAS, avsluttes kortene etter siste fakturering i januar.

Hvis du har et American Express Green, Gold eller Platinum vil du kunne bruke kortet til og med 31.05.2019. Det vil komme mer informasjon om dette i januar 2019.

 

Hvor kan jeg henvende meg hvis jeg har flere spørsmål?

For spørsmål om din konto hos DNB, ta kontakt med DNBs kundeservice på 23 02 10 48.

For spørsmål om ditt nye Amex-kort - kan du følge oss på Facebook der vi kommuniserer informasjon om våre produkter. Der kan du også stille spørsmål.

Les mer om nye SAS Amex-kortene her.

Hva skjer med mine personopplysninger som DNB har lagret?

Personopplysninger som er nødvendige for å videreføre ditt kundeforhold med American Express vil overføres fra DNB till American Express.

Hvilke personopplysninger har DNB lagret og vil overføres til American Express?

Det er identitetsinformasjon (personnummer, navn), finansiell informasjon (kunde- og produktavtaler) kontaktinformasjon (telefonnummer og adresser). American Express er ansvarlig i henhold til personopplysningsloven og dine personopplysninger vil fortsatt ha samme beskyttelsesnivå som tidligere.

Hvorfor overføres jeg automatisk (passivt samtykke) til American Express?

For å gjøre overgangen så enkel som mulig for kundene, har vi lagt opp til at kunder som ikke ønsker å videreføre kundeforholdet til Amex må gi oss beskjed om det. Kunder som ønsker å beholde sitt Amex-kort, trenger ikke å foreta seg noe og blir automatisk overført til Amex og mottar sitt nye kort fra dem. Det er viktig for DNB at alle kunder vet hvilke endringer som gjelder for deres kundeforhold. Vi har derfor sendt samtlige kunder skriftlig informasjon om både flytting av kundeforhold og hvordan man eventuelt avslutter kundeforholdet. 

Hvor kan jeg reise med Companion Ticket for SAS EB Classic?

Companion Ticket kan kun brukes på reiser som betales fullt ut med EuroBonus poeng. For deg som har et SAS EuroBonus Classic Amex kort, gjelder Companion Ticket for reiser med SAS og Widerøe i Europa. Reisen bestiller du på www.sas.no/eurobonus ved å logge deg inn med din profil.  Søk opp EuroBonus reise for en eller to personer, og aktiver din Companion Ticket ved å klikke på denne kampanjen på bestillingsiden.

Hvis du skal reise med Widerøe, bestiller du  på telefon (+47) 64 81 60 99. Telefonbestilling (engelsktalende tjeneste) er tilgjengelig mandag-fredag mellom 09 - 17. 

Hvor kan jeg reise med Companion Ticket for SAS EuroBonus Premium American Express Card?

Companion Ticket kan kun brukes på reiser som betales fullt ut med EuroBonuspoeng. For deg som har et SAS EuroBonus Premium American Express Card, gjelder Companion Ticket for reiser med SAS og  Widerøe på alle ruter disse flyselskapene tilbyr. Reisen bestiller du på ww.sas.no/eurobonus ved å logge deg inn med din profil. Søk opp EuroBonus reise for en eller to personer, og aktiver din Companion Ticket ved å klikke på denne kampanjen på bestillingsiden.

Reiser med Star Alliance partnere må bestilles på telefon (+47) 64 81 60 99.  Telefonbestilling er tilgjengelig mandag-fredag mellom 09 - 17. 

Hvor kan jeg reise med Companion Ticket for SAS EuroBonus Platinum?

Companion Ticket kan kun brukes på reiser som betales fullt ut med EuroBonuspoeng. For deg som har et SAS EuroBonus Platinum American Express Card, gjelder Companion Ticket for reiser med SAS,Widerøe og alle Star Alliance partnere på alle ruter disse flyselskapene tilbyr. Reisen bestiller du på www.sas.no/eurobonus ved å logge deg inn med din profil. Søk opp EuroBonus reise for en eller to personer, og aktiver din companion ticket ved å klikke på denne kampanjen på bestillingsiden.

Reiser med Star Alliance partnere må bestilles på telefon (+47) 64 81 60 99. Telefonbestilling er tilgjengelig mandag-fredag mellom 09 - 17. 

Hvor finner jeg CVC koden?

CVC koden står på forsiden av kortet, over og litt til høyre for kortnummeret ditt.

Kan jeg betale inn ekstra til min American Express konto?

Ja, det kan du. Kortet ditt har et eget kontonummer, dette finner du på fakturaen din eller i Nettkonto. Du trenger ikke KID for å betale inn til denne kontoen.

Hva kan Membership Rewards® brukes til?

Poengene kan innløses i reiser, opplevelser eller veldedighet. Se oversikt her

Jeg har fått nytt kort, og skjønner ikke hvorfor?

Det er flere årsaker til at det sendes nytt kort til deg:
o Kortene fornyes hvert år. Sjekk utløpsmåned og -år på kortet du har fra før.
o Når du opp- eller nedgraderes hos EuroBonus, sendes det nytt kort. 
o Hvis du har opp- eller nedgradert ditt medlemskap hos American Express.

Hvis ingen av disse årsakene stemmer, kan du ta kontakt med oss.

Når får jeg EuroBonus Ekstrapoengene mine?

Når du tar i bruk kortet utløses EuroBonus Ekstrapoengene. Bonusen overføres til din EuroBonus konto når du har betalt faktura. Har du SAS EuroBonus Classic Card får du 3000 Ekstrapoeng, SAS EuroBonus Premium Card får du 6000 Ekstrapoeng og har du SAS EuroBonus Platinum Card får du 12 000 Ekstrapoeng.

Jeg har passert 100 000 NOK i bruk på kortet, men jeg har ikke fått Companion Ticket?

Det tar litt tid fra du når omsetningskravet til du mottar Companion Ticket. Companion Ticket blir ikke aktivert før utgangen av påfølgende måned etter at omsetningskravet er nådd på faktura. Det vil si at det alltid vil ta minimum 30 dager og maksimum 60 dager før den er tilgjengelig for kunde (avhengig av forfallsdato).

Hvor lenge er Companion Ticket gyldig?

Companion Ticket er gyldig det året du opptjener den + ett kalenderår. 

Dersom du opptjener din Companion Ticket på slutten av et kalenderår, må du være oppmerksom på opptjeningsåret allerede kan være over. Da er din Companion Ticket gyldig ut det året du får brevet.

Ofte stilte spørsmål